U bent hier:

Studiereis 1-2 naar Praag!

In de nacht van 31 maart op 1 april was het zover! Om 04:00 uur verzamelden we op Schiphol met onze koffers en kon dit avontuur met tal van juridische en sociale activiteiten beginnen. In dit artikel geef ik jullie een kijkje in onze reis naar Praag en wat de Reis 1-2 commissie voor ons in petto had!

1 april

Na een klein uurtje vertraging, maar een voorspoedige vlucht, zijn wij rond 09:00 uur geland op het vliegveld van Praag en werden wij met een transferbus naar het Prague Old Town Hostel gebracht. Dit hostel ligt op 5 minuten loopafstand van het plein van de oude stad en is dus erg centraal gelegen. We mochten hier onze koffers afgeven en hebben tot 14:00 uur de tijd gehad om alvast de stad te gaan verkennen. Na het inchecken kreeg iedereen een moment om zich te installeren en klaar te maken voor het welkomstdiner bij Invitaly! Onder genot van een Italiaanse maaltijd hebben we elkaar als groep beter leren kennen.

2 april

Vandaag werd de dag om 10:00 uur gestart met een walking tour door de stad. Onze tourguide begeleidde ons door het nieuwe en oude gedeelte van Praag en wist ons veel te vertellen over de geschiedenis van Tsjechië en de prachtige historische gebouwen die in Praag staan. Zo zijn we langs het Astronomisch uurwerk gelopen. Het oudste deel van de klok is al in de 15e eeuw gemaakt. De tourguide vertelde ons dat de maker van dit uurwerk na voltooiing opzettelijk blind is gemaakt. Zo kon hij nooit meer een soortgelijk uurwerk maken voor een andere stad. Ook zijn we langs de Karelsbrug gelopen, deze brug verbindt het oude gedeelte met het nieuwe gedeelte van de stad. Vanuit de groep kwam er een leuk initiatief om samen naar een voetbalwedstrijd te gaan van AC Sparta Praha. Een groot deel van de groep is in de middag gezamenlijk naar de wedstrijd tegen FC Zbrojoka Brno gegaan!

3 april

De dag begon met een stevige wandeling naar het andere gedeelte van de stad, waar we om 11:00 uur de Nederlandse ambassade bezochten. Hier gaf de plaatsvervangend ambassadeur een presentatie over zijn werk in Praag. Na zijn presentatie was er voor ons gelegenheid om vragen te stellen over zijn loopbaan en toekomstige plannen. Vervolgens gingen we als groep door naar de Senaat en kregen we daar een rondleiding van een enthousiaste tourguide die ons veel wist te vertellen over de geschiedenis van het gebouw en haar bewoners. De rest van de middag en avond had iedereen vrij om zelf nog wat te ondernemen.

4 april

Vandaag had iedereen de mogelijkheid om uit te slapen, zodat we goed uitgerust bij ons eerste kantoorbezoek zouden verschijnen! We brachten een bezoek aan het advocatenkantoor Act Randa Havel. Na ontvangst hebben we op de derde verdieping een kleine rondleiding gekregen en aansluitend een presentatie over de rechtsgebieden waar het kantoor zich op richt. Ook werden we even later vergezeld door een advocaat die ons meer informatie gaf over hoe je een advocaat kunt worden in Tsjechië, wat een heel ander systeem is dan in Nederland! Zo volgen studenten in Tsjechië een studie van vijf jaar die ontzettend breed is en alle rechtsgebieden omvat. Als je deze vijf jaar voltooid hebt, ga je binnen een advocatenkantoor aan het werk en ben je na drie jaar werkervaring advocaat. Je hoeft hier dus niet nog een beroepsopleiding te doen en bepaalde examens te halen, wat wel in Nederland moet.

5 april

Vandaag is het tijd voor een culturele dag! Er staat een bezoek aan het Joodse museum en begraafplaats op de planning. Iedereen had hier de mogelijkheid om zelf rond te kijken bij alle namen van Joodse slachtoffers die met de hand op de muren zijn geschreven. Ook hingen er tekeningen van kinderen die gemaakt waren in het concentratiekamp Theresienstadt. Dit waren alleen geen typische kindertekeningen. Deze tekeningen lieten goed zien hoe de kinderen het leven in de concentratiekampen ervaren hebben, maar ook wat hun dromen voor de toekomst waren.

Vervolgens zijn we naar de Spaanse Synagoge gelopen, dit is tegenwoordig onderdeel van het Joodse museum. Je kon hier op iPads interviews met overlevenden bekijken en beluisteren. Vanaf hier kon iedereen zelf kiezen of ze nog even verder gingen kijken in de Synagoge of dat ze zelfstandig de stad verder gingen verkennen.

6 april

We hadden een drukke dag vandaag! In de ochtend werden we om 11:00 uur verwacht bij het Communistisch Museum. We kregen weer een uitgebreide tour en hebben veel geleerd. Onze rondleiding werd afgesloten met het heftige verhaal van Jan Palach, een 21-jarige geschiedenisstudent uit Tsjecho-Slowakije die zichzelf in brand stak op het Wenceslausplein. Dit deed hijt uit protest tegen de bezetting van zijn land door de Warschaupact-troepen en de stalinisatie van zijn land. Ondanks dat hij andere mensen opriep om hem niet na te doen, werd dit wel gedaan. In totaal zouden er tien studenten zijn geweest die zichzelf in brand staken uit protest. Ons bezoek werd afgesloten met een korte film waarin beelden van de bezetting werden getoond.

Na dit bezoek had iedereen even tijd voor zichzelf en werden wij om 14:30 uur bij PwC verwacht. Dit is een groot kantoor van advocaten, belastingadviseurs, accountants en consultants. Een van de ‘directors’ gaf ons een presentatie over de twee verschillende routes die je als jurist bij PwC kan doorlopen. Er is een route voor mensen die vooral het sociale aspect leuk vinden en hier ook goed in zijn. Dit is bestemd voor de mensen met potentie om partner te worden en daarom ook contacten moeten hebben bij grote bedrijven. De andere route is voor de personen die zich liever in de boeken en regels storten. Zo is er voor iedereen een weg binnen een groot bedrijf zoals PwC. Doordat PwC bestaat uit meer dan alleen advocaten kunnen ze veel grote klanten aannemen Daarnaast kwam er nog kort een student iets vertellen over zijn studie en het werken bij PwC. Aan het einde van de presentatie hadden wij de mogelijkheid om vragen te stellen en deze vragen werden uitgebreid beantwoord. Kortom, een ontzettend geslaagd bezoek!

7 april

Vandaag was alweer onze laatste volledige dag in Praag en hadden we de hele ochtend en middag vrij! Zo kon iedereen zijn eigen plan trekken en plekken bezoeken die nog op het lijstje stonden. Aan het einde van de middag hadden we een rondleiding in een bierkelder en daarop volgde een bierproeverij. Op deze manier zagen we hoe het bekende Tsjechische bier werd gebrouwen en konden we vervolgens zelf ons oordeel vellen. Niet elk biertje viel bij iedereen in de smaak, maar over het algemeen was het zeker lekker. Met deze bierproeverij hebben we de reis gezamenlijk op een leuke manier af kunnen sluiten!

8 april

De laatste dag was aangebroken en om 09:30 uur moesten wij uitchecken en had iedereen nog een paar uurtjes om de stad in te gaan. Om 18:30 uur verlieten wij de luchthaven van Praag en om 19:35 uur zijn wij veilig geland op Schiphol. We sloten de reis af met nog een laatste groepsfoto en konden onderweg naar huis nagenieten van een hele mooie ervaring!

Goede doelen actie reis 1-2 commissie

Elke commissie moet zich dit jaar inzetten voor een zelfgekozen goed doel. De Reis 1-2 commissie heeft iedereen een geheime opdracht gegeven. Werd deze opdracht geraden door de andere reisgenoten, dan moest je €2,50 doneren aan het goede doel! Ook kwam er regelmatig iemand langs met een polaroid camera. Je kon dan voor €2,00 een foto laten maken! Al deze opbrengsten gaan naar Save the Children. Save the Children zet alles op alles om het leven van kinderen te verbeteren. Als grootste onafhankelijke kinderrechtenorganisatie ter wereld geven zij kinderen een gezonde start en de kans om te leren. Ze beschermen ze tegen misbruik, verwaarlozing en uitbuiting. Al met al, een goed doel waar we ons allemaal graag voor hebben ingezet!